Základní chyby při tvorbě digitálního maskota

21. 7. 2024 |
Dejte si pozor! Možná ve firmě řešíte plánovanou tvorbu maskota a říkáte si, že to nic není, vygenerujeme ho v AI a šup s ním na web. Pokud tyhle věci podceníte, může se vám to velmi vymstít.
Základní chyby při tvorbě digitálního maskota

- Tento článek je pro majitele firem, marketéry a stratégy nad značkou, pokud řeší výrobu firemního maskota.

Situace

Na poradě slyšíte šéfa: „Hmm, mohli bychom udělat firemního maskota, je to teď trend, ne?“ Od grafika se ozve: „Nooo, tak to musíme trochu víc promyslet. Jak by měl třeba vypadat?“ Šéf říká: „Nevím, vygenerujte pár návrhů pomocí AI. Nic na tom není. To nebude tak náročný, ne?“ Markeťák s grafikem se na sebe podívají a odpoví: „Jasně, jdeme na to“. Za týden přijdou s návrhem od AI a šéf říká: „No pěkný, ale tohle jsem vůbec nechtěl, to nejste schopný vymyslet maskota?“ ... 

Možná jste tuhle situaci u vás ve firmě viděli, možná ne. Dnes se podíváme na to, co by na tom mohlo být špatně.

 

Hlavní chyby při uvažovaní nad maskotem!

S klienty nejvíce řešíme právě tyto věci a ze zkušenosti víme, že tudy cesta nevede. V realitě se však často opakují. 

Začneme pěkně zostra...

 

1. Chyba: Nevíte, co chcete!

To, že nevíte, jaký maskot by se hodil nemusí být nutně problém, s tím vám dokážeme pomoc. Ale pokud nevíte, jak by měl vypadat a očekáváte od grafika ať to vymyslí, aniž byste mu to více specifikovali, tak je to jako objednat si dort a dostat cihlu - někde při zadání se spletla objednávka. Následek je, že ani jedno nedává smysl a nechápete, proč se to stalo.

Pokud grafikovi nebo AI zadáte náhodný a obecný požadavek ve stylu: „Udělej mi zajímavého maskota, který přitáhne pozornost”, tak se nedivte, že v první řadě (u člověka ano, u AI ne), dostanete nechápavé výrazy od vašich grafiků. A v druhé řadě dostanete výsledek, který je úplně mimo to, co jste chtěli. 

Vědět jakého maskota vyrobit není totiž v první řadě otázka na grafika nebo AI. Vědět jakého maskota vyrobit znamená vědět, co maskot znamená a k čemu je dobrý a proč se má používat. Z toho vám pak vypadne, co by to mohlo být. Je to tedy strategická a marketingová otázka v první řadě. Až potom se dá zadat k výrobě.

Maskot musí splňovat určité náležitosti a nelze ho tvořit náhodně. Jedna z mnoha důležitých věcí, které je třeba specifikovat je, k jaké cílové skupině maskot bude promlouvat. Jenže jak to udělat? Na identifikaci dalších důležitých bodů, které má splňovat maskot a tím nalezení správné podoby maskota existuje postup, s kterým vám rádi pomůžeme.

 

2. Chyba: Nad maskotem nepřemýšlíte ze široka

Jak bylo řečeno v našich dřívějších článcích,  maskot je v podstatě symbolem vaší firmy / značky / produktu. Podle něho vás zákazníci rozpoznají a identifikují na trhu. Tím se zviditelníte před vaší konkurencí. To způsobí větší prodeje, a tak dále... Když se nad tím zamyslíte, tak maskot nemůže být jen jednorázový výstřel do prázdna. Jeho význam a jeho použití musí být dobře promyšlené, protože se týkají mnoha oblastí.

Tento základní účel maskota většinou každému dojde, ale na co se často zapomíná je, že maskot má splňovat další hlubší účel. Je dobré toto specifikovat. To, že má maskota vaše konkurence není moc dobrý důvod k tomu, abyste ho měli taky, právě naopak. 

Proč maskota chcete? To je otázka, kterou si musíte položit. Musíte si strategicky identifikovat, zda se k vaší činnosti a trhu maskot vůbec hodí a zda dává smysl. Musíte opravdu prozkoumat váš trh a vaší cílovou skupinu. Jsou totiž oblasti, kde se maskot vůbec nehodí.

 

3. Chyba: Nemáte plán co s maskotem dělat v budoucnu

Chcete maskota jen výhledově na nějakou kampaň nebo jen z rozmaru, vyzkoušet to, protože to dělá vaše konkurence, tak to zkusíte taky, asi je to trendy. Vyrobíte ho, otestujete pár reklam a zjistíte, že to moc nefunguje, tak si řeknete, že maskot je k ničemu a zrušíte ho. Začnete vytvářet jiný typ reklamy, změníte strategii, a tak dál. Právě jste vyhodili statisíce ven z okna.

Musíme podotknout, že síla maskota roste s jeho dlouhodobým používáním. Velmi zřídka se stane, že zafunguje jedna kampaň s maskotem. Jde to, ale musíte vědět přesně, co děláte. Realita je taková, že obeznámenost vašeho publika s maskotem musíte budovat dlouhodobě a hlavně chytře. Maskot je ve skutečnosti dlouhodobá investice, která se vám začne vracet klidně až za několik let.

Maskot musí žít a musí být všude vidět. Musí se vyvíjet, například v podobě příběhů (ať už statických nebo animovaných). Prostě musíte ho používat. Tím narůstá jeho síla a když to takto neděláte, tak jste zbytečně vyhodili peníze za tvorbu maskota. Proto velmi doporučujme přemýšlet nad maskotem v řádech let a plánovat marketingovou strategii minimálně na nejbližší rok dopředu.

 

4. Chyba: V AI máte maskota za pár sekund

Ano, AI se vyvíjí velmi rychle a můžete vyrobit zajímavé postavy, které se vám můžou hodit do vaší strategie, avšak AI se většinou používá v začátku tvorby a ve skutečnosti z pohledu tvorby maskota určuje přibližně 5% práce na celkové tvorbě maskota, pokud chcete originální tvář vaší značky. 

Pokud chcete být průměrní a riskovat, že někdo na druhé straně planety si vygeneruje podobnou postavu, tak vám AI stačí. Avšak komu ta postava nakonec patří?

My AI používáme pro prvotní koncepty a hledání vizuálního stylu, ale tam jste ve skutečnosti skončili, protože dál s tím nelze v současnosti nic dělat.

AI je dobrý sluha, ale zlý pán. Pojí se s tím tyto problémy:

  • Po několika pokusech vygenerujete hezkého maskota, který se vám líbí, ale chcete ho dát do jiné pozice a najednou to nejde. AI těžko drží konzistentnost. Vyplodí to nějaký divný hybrid, který je nepoužitelný. Jde to, ale musíte vědět, jak na to.
  • Podobně jako v předchozím bodu, tak u rozpohybování vašeho maskota v pěkné animaci se pěkně potrápíte, protože konzistentnost v pohybu je velmi těžká pro AI. Pravděpodobně se časem vyřeší, ale nikdo neví kdy.
  • Vygenerujete hezkou postavu, která se vám líbí, ale nic vám nezaručuje, že někdo jiný si vygeneruje něco podobného. Nechcete se maskotem právě odlišit? Nechcete mít originálního maskota, který nikdo nemá? Tak AI asi není ta cesta.
  • Z právního hlediska AI nevytváří autorské dílo, protože autorské dílo může vytvořit jen člověk. Tedy nemáte vlastně autorská práva na tohoto maskota. Viz předchozí bod a někdo jinýho ho může vygenerovat také, nedej bože, že k AI aplikaci, kterou jste použili bylo pro vytrénování modelu použita díla, která mají autorskou licenci. V tu chvíli si začínáte koledovat a ani nevíte, kdy tahle bublina praskne a otočí se to proti vám.
  • Ve skutečnosti nad generováním nemáte 100% kontrolu. Maskot neudělá přesně tu pozici nebo ten pohyb nebo ten výraz, který zrovna potřebujete. Toto je stále velmi těžké dosáhnout, blížící se téměř k nemožnosti to dosáhnout. Některé povedené animace vypadají dobře, ale na kolik procent AI udělalo to, co jste přesně měli na mysli? To je otázka.


---------
 

Závěrem

Věříme, že byl tento článek pro vás prospěšný a pomůže vám více předejít chybám, které jsme tak často v minulosti pozorovali. Nepodceňujte je.

Pokud byste potřebovali probrat individuálně tvorbu vašeho maskota, neváhejte se na nás obrátit. Maskotům se věnujeme od roku 2015 a máme přesné postupy jak:

  • Identifikovat, který maskot se pro vás hodí a vyrobit originální podobu.
  • Vytvořit nebo poradit s marketingovou strategií maskota.
  • Vyjasnit všechny potřebné kroky při tvorbě.
  • Když vyrábíme maskota, vidíte nám pod ruce a schvalujete každý krok.
  • Vyrobit oblek na člověka v podobě vašeho maskota, který se hodí na různé eventy.
  • Vyrobit těžítko na stůl v podobě maskota pomocí 3D tisku.
  • Případně zajistit výrobu merch předmětů s maskotem.

 

Know-how

Jednotlivé střípky našeho know-how o digitálních firemních maskotech najdete na našem instagramovém účtu @leafanimation_studio

 

Cena digitálního maskota

Pokud vás zajímá základní cenová hladina tvorby digitálního maskota, napište nám na info@leaf-animation.cz. Pošleme vám ceník.
 

#maskot #chyby #digital #tvar #znacka #marketing #brand #avatar #postava #fluentdevice #strategie #ai

Máte projekt, který byste chtěli zkonzultovat? Napište nám o něm

Kontakt

Lukáš Zahrádka

rozvoj spolupráce +420 721 573 572 lukas.zahradka@leaf-animation.cz

BcA. Marie Smetanová

manažer produkce +420 724 946 942 marie@leaf-animation.cz